Stop med at jagte idealet om det perfekte liv

I præstationssamfundet vi lever i, er det smart at have travlt. Jo flere ting i kalenderen eller på to-do-listen jo bedre. Der er prestige i at være i gang og hele tiden presse lidt mere ind. 

Og det er ikke kun andre menneskers anderkendelse, der driver os. Vi stiller også meget høje krav til os selv, fordi vi tror samfundet forventer det af os. Idealet er uendelig aktivitet og vi måler vores egen succes ud fra, hvor meget vi har nået.

Men vi kommer aldrig i mål og det ved vi udmærket godt. Men vi har vænnet os til det og driver rovdrift på os selv og vores tid. 

Der er ikke plads til hvile. Vi accepterer, at grænserne for hvad vi skal nå, hele tiden flyttes. Når vi ikke kan leve op til vores egne forventninger, så reagerer kroppen med stress og følelsen af at være utilstrækkelig.

Vi bliver fanget i to-do-lister og opfyldelse af krav, så der ikke er tid til at slappe af eller have det sjovt. 


Genvej til mere energi

På et tidspunkt er dit overskuddet brugt op. Hyggen og nærværet føles langt væk og sengen kalder. Men det er muligt at skabe en hverdag med mere overskud, hvis du kigger på dit ugeprogram. 

Skriv ned, hvad du skal foretage dig den kommende uge. Hvor mange ”SKAL” aktiviteter er der? Altså aktiviteter, som ikke er forbundet med lyst, men som er nødvendige i hverdagen. Hvis du skal opbygge overskud, skal der max være tre af hver dag.  

Kig på dit ugeprogram og vurder om, der er aktiviteter, som dræner dig for energi. Kan du helt fjerne den eller kan du bytte din ”hade”-opgave i hjemmet med din partner eller børn? Måske er du så heldig, at du har råd til at sende opgaven ud af huset til et rengøringsfirma eller en vinduespudser.

Spørg herefter dig selv, hvornår der skal være tid til dig selv i dit ugeprogram. Til at lave en aktivitet, som giver dig energi. Det hjælper ikke noget at bruge den tid du har vundet ved at fjerne drænende aktiviteter til at presse mere ind. Du skal prioritere dig selv. 

Ligesom sikkerhedsproceduren på et fly: Du skal altid give dig selv luft først. Derefter hjælpe andre. Så sæt tid af til at lave ingenting, hvor du ikke skal præstere noget som helst.  

Til sidst vil jeg opfordre dig til at snyde dig god. Køb kagen til kollegerne hos bageren, bestil aftensmad udefra eller indfør en aften med rugbrødsmadder.  

Husk: hvis du ikke gør det, snyder du dig selv.

GRATIS COACHING

Lad mig hjælpe dig med at prioritere dit liv

Løsningen på at få mere arbejdsglæde og mening er ikke at jagte idealet eller hvad andre synes er det rigtige for dig.

Du har kun en tid og et liv. Det handler i stedet om prioritering. Og det kan for de fleste drevne mennesker være rigtigt svært at se på egen hånd.

Lad mig hjælpe dig med at få prioriteret i dit liv, så du kan opnå et meningsfyldt arbejdsliv.

Sådan fungerer det:

Du ansøger om en gratis session på 30 minutter ved at skrive en mail til mig på frederiksen1980@gmail.com og her skriver du kort om din udfordring.

Jeg vil dernæst tage dig i betragtning næste gang jeg har ledige gratis sparringer i min kalender.

BBB_4484jpgKarina Riis

Stressmentor & Trivselscoach