Sådan kommer du ovenpå igen #2: Taknemmelighed

Hvis du er påvirket af stress og vil arbejde på at få stressen ud af kroppen, så er der flere ting du kan gøre. En af disse ting er at lave en taknemmelighedsøvelse.

Når jeg foreslår klienter, at de kan lave en taknemmelighedsøvelse bliver det ofte mødt med skepsis.

I starten kan du skrive 3 ting, du er taknemmelig for, ned på et stykke papir et bestemt tidspunkt på dagen, så du husker det hver dag. Senere kan du sige sætningerne højt eks. i bilen på vej til arbejde.Men det er en meget effektfuld øvelse og kan skubbe negative tanker til side, fordi de bliver små i sammenligningen med de store smukke ting, du allerede har i dit liv.

Det er kun fantasien, der sætter grænser for de ting, du kan være taknemmelig for og du finder helt sikkert på dine helt egne sætninger. Indtil da er du velkommen til at få inspiration i nedenstående sætninger.

⦁ Jeg er taknemmelig for at min familie er sund & rask

⦁ Jeg er taknemmelig for at jeg kan forsørge min familie

⦁ Jeg er taknemmelig for at jeg bor i et trygt og frit land

⦁ Jeg er taknemmelig for at jeg blev født

Du indser, hvor priviligeret du er og reflekterer over: Hvad nu hvis min familie var syg? Hvis det var tilfældet, så betyder de andre småproblemer, pludselig ikke så meget mere.

Det er netop den bevidsthed om, at dine problemer ikke har så stor betydning, som du tillægger dem, der er med til at reducere stressen. Du sætter dine hverdagsproblemer i perspektiv og det giver en ro, som du kan tage dig og klare de hverdagsudfordringer, der dukker op.

Der er ingen alternativ tekst for dette billede

Der er lavet et studie af Robert Emmons fra Berkeley Universitet*, hvor han undersøgte effekterne af taknemmelighed på mere end 1000 testpersoner over kun tre uger.

Studiet viste en forbedring på flere områder:

Fysiske effekter: Stærkere immunsystem, mindre påvirket af smerter, lavere blodtryk, begynder at motionere mere og passe bedre på sig selv, sover længere og føler sig mere udhvilede.

Psykologiske effekter: Flere positive følelser, mere frisk, mere glæde og nydelse, mere optimisme og lykke.

Sociale effecter: Mere hjælpsom og generøs, mere tilgivende, mere udadvendt, mindre følelse af ensomhed og isolation.

Robert Emmons har studeret taknemmelighed i 20 år og han peger disse grunde til at taknemmelighed virker. Han fremhæver at personer, der udøver taknemmelighed fejrer nuet og bevidst lukker negative følelser ude. De har et højere selvværd og accepterer livet i højere grad fremfor at kontrollere det.

*) https://greatergood.berkeley.edu/article/item/why_gratitude_is_good