Du skaber selv din dag!

Denne sætning blev en hjælp for mig i en periode, hvor stresssymptomer og trykken for brystet var en del af min hverdag.

“Du skaber selv din dag!”

Og ja, det er jo rigtigt. Langt de fleste små ting i din hverdag kan du selv kontrollere og jeg syntes da også jeg havde virkelig godt styr på tingene.

Men min krop var bare ikke enig og sendte mig dagligt beskeder om at der skulle laves noget om. Dem ignorerede jeg nemt og kørte på som jeg plejede.

Jeg er aldrig gået ned med stress. Det har bare været en del af min hverdag i en årrække, hvor nogle perioder var værre end andre. Det gik ud over mit humør og når jeg kigger tilbage kan jeg se, at jeg trak mig fra nogle sociale relationer.  

Mit reaktionsmønster ændrede sig også. Jeg kunne f. eks. gå i forsvarsposition selv ved helt uskyldige bemærkninger, som:  

“har du købt mælk?”

I denne simple kommentar fra min mand lå der (ifølge min stressede hjerne) et krav til mig. Så jeg begyndte straks at redegøre for, hvor travlt jeg havde og spørge hvorfor fanden han ikke havde købt det.

Jeg var godt bevidst om det, men min stressede hjerne og overbelastede nervesystem havde ikke overskuddet til blot at sige: Nej.  

Jeg satte mig for at finde ud af, hvordan jeg skabte en stressfri hverdag, så jeg kunne blive mig selv igen (og ja jeg var en anden person, når stressen fyldte).

Jeg vidste, at hvile og pauser gjorde mig godt, så jeg definerede en ugeplan for stressminimering – simple regler, som jeg skulle overholde for at få det bedre:

Sådan skaber jeg en stressfri dag

  •  Gå i seng kl. 22.00 og stå tidligst op kl. 6.00
  • Sig nej til alt unødigt socialt samvær
  • Tag to pauser på job: kl. 10.00 & kl. 14.00
  • Hvis muligt tag en ugentlig fridag eller hjemmearbejdsdag
  • 2-3 gange motion om ugen
  • Alenetid 2 timer hver fredag eftermiddag
  • Drik dagens sidste kop kaffe kl. 20.00
  • Tag en middagslur i weekenden
  • Sov længe begge dage i weekenden
  • Unødig brug af mobiltelefon kun efter børn er gået i seng (SoMe, e-mail osv.)

Det hjalp, men det tog lang tid. For lang tid, fordi så snart jeg kunne mærke bedring, stoppede jeg med at følge mig ugeplan og så fik jeg jo tilbagefald. I dag bruger jeg min ugeplan fordi jeg ved hvor vigtigt det er, at jeg prioriterer egenomsorg.

I dag har jeg ikke brug for at sige nej til socialt samvær, da mit overskud er større og fordi jeg sætter tid af, til at lade op alene.

 Hvordan har du det? Har du også daglige stresssymptomer? Jeg håber du vil prøve nogle af mine stressminimeringsregler af.  Læs også mere i min blog om hvordan du kommer ovenpå igen.

Kombiner med ting, som du kan mærke virker for dig. Hvis du er ekstrovert kan en god dyb samtale med en ven måske lade dig op? Gør hvad der føles godt for dig og lad det blive en fast rutine i din hverdag.

IMG_1133PNG